Elevii, tinerii de azi trebuie să dețină competențe pentru a face faţă oportunităţilor şi provocărilor societății informației și a cunoașterii. Garantarea unei educații de calitate și promovarea oportunităților de învățare de-a lungul vieții pentru toți, fiind o prevedere a ODD 4 „Educație de calitate”, depinde direct de nivelul de cultura informației a tinerilor, viitori specialiști. Competențele de cultura informației, de evitare a plagiatului, sunt importante și reieșind din contextul idealului educaţionalal şcolii din Republica Moldova (Codul educației, articolul 6), orientat pentru formarea personalităţii cu spirit de iniţiativă, capabile de autodezvoltare, care posedă nu numai un sistem de cunoştinţe şi competenţe necesare pentru angajare pe piaţa muncii, dar şi independenţă de opinie şi acţiune, fiind deschisă pentru dialog intercultural în contextul valorilor naţionale şi universale asumate.
Reieșind din importanța acestor aspecte Asociația Bibliotecarilor din Republica Moldova a organizat în perioada 5-17 mai 2022 Campania de Informare și Învățare „Nu plagiatului”, având sprijinul IREX Europe, activând sub marca operațională Equal Rights and Independent Media (ERIM). În activitățile Campaniei au participat experți ai Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, atribuind plusvaloare și calitate activităților.
Campania a avut drept obiectiv general de a sensibiliza membrii comunităților privind importanța respectării proprietății intelectuale, a dreptului de autor și drepturilor conexe, utilizarea etică și corectă a informației, dezvoltarea competențelor de cultura informației. În calitate de grup-țintă al Campaniei au fost adolescenții/tinerii cu vârsta între 12-18 ani, aceștia fiind implicați în acțiuni de instruire, dezbateri, fiind elaborate pentru aceștia tutoriale și materiale promoționale.
Impactul Campaniei poate fi argumentat prin următorii indicatori statistici: total participanți – 364 elevi/studenți și cadre didactice (inclusiv 232 fete și 132 băieți), 24 de bibliotecari implicați, 23 de instituții participante din zona centru și sud (din 6 localități), 6 traininguri organizate, 2 tutoriale diseminate.
Astfel, menționăm implicarea activă în Campanie (evident fiind ghidați de către administrație și personalul din biblioteci) a studenților de la Centrul de Excelență în Construcții, Centrul de Excelență în Economie și Finanțe, Colegiul Tehnologic din municipiul Chișinău.
Asociația Bibliotecarilor din Republica Moldova apreciază sprijinul oferit de către direcțiile/secțiile educație/învățământ în asigurarea bunului mers al Campaniei în raioanele: Strășeni, Leova, Cahul, Ștefan Vodă, Strășeni și Ialoveni.
Cum putem asigura continuitatea/durabilitatea Campaniei? Plagiatul poate fi tratat numai prin educație. Este importantă implicarea cadrelor didactice în analiza și prezentarea resurselor informaționale, utilizate de către elevi/studenți pentru a scrie un referat, proiect, oricare studiu, cum sunt dezvoltate în aceste studii ideile preluate din alte surse (copiate ori analizate critic, prezența citărilor), includerea ca parte componentă a studiului a „Referințelor bibliografice”. În acest context reliefăm și necesitatea diversificării implicărilor bibliotecarilor din instituțiile din învățământ: prestarea pentru comunități a serviciilor de dezvoltare a competențelor de cultura informației (axându-se pe cele trei componente – accesarea orientată și operativă a resurselor informaționale, evaluarea și utilizarea etică și corectă a acestora), elaborare de tutoriale și ghiduri etc.
Cultura informației trebuie pusă în capul mesei în instituția de învățământ. Informația este un fenomen constant în viața noastră, în permanentă creștere și diversificare. Acest fenomen prezintă multe beneficii, dar și capcane atunci când nu deținem competențe de căutare a informației de calitate, de evaluare a acesteia, și mai ales de utilizare etică, corectă și critică.