Regulamentul-tip privind colaborarea instituțiilor de învățământ general cu organizațiile obștești ale părinților


Reformele educaționale din ultima decadă au pus accentul pe consolidarea legăturilor dintre școală – familie – comunitate ca fiind modalități de a îmbunătăți calitatea educației.

În lumea contemporană, parteneriatul școală-familie-comunitate reprezintă o condiție indispensabilă pentru asigurarea bunei administrări și funcționări a instituției de învățământ.

Participarea părinților în activitatea școlii/grădiniței este considerată una dintre cele mai importante caracteristici ale unei instituții eficiente. Diverse organizații și foruri internaționale cu rol de decizie au accentuat importanța parteneriatelor și a dialogului social larg în asigurarea calității educației. UNICEF consideră relația școlii cu familia și comunitatea unul din elementele-cheie ale școlii/grădiniței prietenoase copilului.

În acest context, Direcția Generală Educație, Tineret și Sport al Consiliului municipal Chișinău a elaborat Regulamentul-tip privind colaborarea instituțiilor de învățământ general cu organizațiile obștești ale părinților.

 Documentul stabilește principiile de conlucrare eficientă a instituțiilor de învățământ general cu organizațiile necomerciale ale părinților – asociații obștești, fundații și instituții private, scopul și obiectivul cooperării, responsabilitățile administrației instituțiilor de învățământ și standardele de calitate ale cooperării.

Obiectivele cooperării instituțiilor de învățământ cu organizațiile obștești sunt:

  • Promovarea parteneriatelor instituției de învățământ cu familia;
  • Promovarea parteneriatelor instituției de învățământ cu comunitatea;
  • Acordarea suportului necesar părinților prin servicii de informare și consiliere în educația și instruirea copiilor și elevilor;
  • Consolidarea bazei didactice și materiale a instituției de învățământ;
  • Susținerea implementării de noi modele educaționale;
  • Susținerea elevilor capabili de performanțe înalte;
  • Diversificarea serviciilor educaționale oferite de instituția de învățământ etc.

Cooperarea dintre instituțiile de învățământ și organizațiile obștești se bazează pe următoarele principii:

  • Egalității – în procesul de colaborare instituțiile de învățământ și organizațiile obștești au drepturile și datoriile ce derivă din cadrul normativ-juridic în vigoare, fără a le fi limitate în anumite drepturi și fără a fi obligate să-și asume îndatoriri suplimentare;
  • Transparenței – cooperarea se bazează pe informare deschisă și explicită pe bază de reciprocitate între părțile implicate, precum și asigurarea unei comunicări eficiente, reieșind din obiectivul propus, natura și valoarea acestuia;
  • Proporționalității – în procesul de stabilire și de realizare a conlucrării, instituția de învățământ este în drept să întreprindă/solicite organizației obștești doar acțiunile care:
  • Vor avea drept rezultat atingerea obiectivelor sau îndeplinirea obligațiilor asumate de organizația obștească prin acordul de parteneriat;
  • Sunt necesare și tangențe cu scopul și obiectivele conlucrării;
  • Sunt compatibile cu obiectivele scontate, ținându-se cont atât de scopul urmărit, cât și de consecințe;
  • Echilibrului – cooperarea asigură o armonie între drepturile, obligațiile și beneficiile instituției de învățământ și cele ale organizației obștești;
  • Respectării eticii și integrității academice  ambele părți vor întreprinde toate măsurile necesare pentru a respecta în volum deplin prevederile codului de etică al cadrului didactic.

Detalii…..Regulament-tip privind colaborarea instituțiilor de învățământ general cu AOP


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *