Niciodată nu știi cât de departe poate ajunge influența unui profesor


Originalitatea și creativitatea sunt elementele definitorii ale profesoarei de istoria românilor și universală-Dima Lucia,profesor grad didactic I în cadrul IPLT L.Rebreanu

Un dascăl ce de 12 ani pledează pentru un model de profesor și proces educațional modern,inovativ și original ce vine să demoleze sterotipurile că istoria este o disciplină statică și plină doar de date care plictisesc generația Z.Istoria este nu doar o disciplină complexă dar este însăși viață…căci orice lucru,proces,personalitate,știință are istoria sa și depinde doar de un profesor de a ghida generația secolului XXI spre  magnetismulul și magnitudinea exceptională a istoriei…istoria înseamnă un generator de emoții,gânduri,evenimente și procese  care impulsionează omenirea și formează modele și valori.

Pentru că se simte o carență majoră la capitolul diseminarea experienței pedagogice în cadrul cadrelor didactice din Municipiul,D-na Dima lucia și-a propus să organizeze o masă rotundă la 28.11.19 cu genericul:”Reflecții privind activitatea de învățare în bază de proiect la disciplina istoria românilor și universală:impact și continuitate.”pentru 25 profesori din instituțile de învățământ,ciclul I și II din municipiul Chișinău.
Masa rotunda a fost constituită din 2 părți:comunicările dnei Dima Lucia:”Valențele educaționale ale activității de învățare în bază de proiect la disciplina Istoria românilor și universală” și comunicarea dnei Roman Elena:”Activitatea în bază de proiect-context de integrare a competențelor specifice la disciplina istoria românilor și universală.
Deasemenea au fost prezentate produsele elevilor de clasa a XII-A:”Cimitirul Central Armenesc-loc al reconcilierii istorice și XII-B:”Străzile din sectorul Botanica povestesc…”
În a doua parte a activității au fost puse în discuție-reflecții asupra activității privind proiectul în bază de proiect și Concluzii.

Tema de cercetare a fost stabilită pentru profilul umanist Cimitirul Central (Armenesc )-loc al reconcilierii istoriceam ales această temă de cercetare ,deoarece acest cimitir este una din puținele locații din Chișinău  ce însumează istoria a 4 subperioade;țaristă,românească interbelică și comunistă și postcomunistă.Elevilor le-au fost repartizate câte 1-2 personalități  din cele 3 subperioade cu excepția celei țariste,primind toți un algoritm unic de cercetare:

  • Monumentul,piatra funerară-amplasarea,locația,observarile pe teren.
  • Istoricul personalității.Documentare
  • Sursele și metodele de cercetare.
  • Experienta de cercetare. Autencitatea. Autoaprecierea

Acest proiect a avut drept scop cercetarea personalităților care au marcat istoria  locală contemporană,evitarea cercetării de tip Wikipedia,observarea și sistematizarea informației  pe teren fiind un proiect în colaborare cu d-nul Octavian Țîcu.Elevii au ieșit din zonal lor de confort fiind provocați spre un proiect ce necesita obligatoriu vizitarea cimitirului ,găsirea pietrei funerare a peronalităților ce le-au fost repartizate,cercetarea căci însuși grecii ne-au lăsat această noțiune –istorie ce înseamnă a cerceta istoria locală,distrugerea mitului că istoria poate fi redată doar de instrumentalul numit  manual de istorie clasa a XII-a

Elevii de la profilul real au primit ca temă de cercetare,tema propusă pentru clasa a X-a de Curriculum 2019 Străzile din sectorul Botanica povestesc.Elevii au fost împărțiți câte 2 în echipă,având  câte o stradă,un bulevard  sau stradelă din sectorul Botanica cu o pregnantă  valoare  istorică  și criterii exacte  de cercetare:

  • Monumente. Imaginile
  • Istoricul străzii.Documentare
  • Rolul istoric.Date statistice.Interviu cu locuitorii străzii.
  • Sursele și metodele de cercetare
  • Experienta de cercetare-Autencitatea.Autoaprecierea

Elevii au dat dovadă de o imaginație excepțională cercetănd străzile,apelând la  arhitectul unor monumente locale din sectorul Botanica-Iurie Casapu,exploarând monumentele,picturile,sculpturile dar și edificiile noi apărute în cei 20 de ani de existență a R.M.Să nu uităm că din punct de vedere istoric sectorul Botanica conține cele mai multe denumiri de străzi și bulevarde cu tentă istorică

Acestă activitate care nu este în perioada de atestare profesională(ultima atestare fiind anul 2017-2018) are drept scop de a prezenta aplicabilitatea activității curriculare introdusă de curriculum 2019, în  viziunea mea ca profesor  și reflecții alături de colegii prezenți,despre această activitate de noutate prin prisma produselor prezentate în cadrul mesei rotunde(Proiect Prezi,video-uri).Despre impactul activității asupra profesorilor și elevilor prezenți se propune și complectare unui sondaj de opinie necesar pentru creșterea profesională și îmbunătățirea proiectelor pe viitor.

Din perspectiva de profesor  aș putea afirma că se simte o carență profundă în procesul de diseminare și aplicare în practică a cunoștințelor colegilor  de breaslă.

clasa a XII-a
DIMA LUCIA – 079778017
Or. Chișinău


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *