Se anunţă susţinerea tezei de doctor
Candidat AȘEVSCHI Ioana
Conducător / consultant ştiinţific RUSNAC Svetlana, doctor în psihologie, conferențiar universitar
Consiliul ştiinţific specializat D 511.03-21-37
Tema tezei: Reprezentarea succesului social în mediul studențesc
Specialitatea: 511.03 – PSIHOLOGIE SOCIALĂ
data: 29.10.2021
Ora: 14:00
Local: sala 212, Institutul de Științe ale Educației (mun. Chișinău, str. Doina 104, MD-2059)
Informații de participare prin Google Meet.
Linkul apelului video: https://meet.google.com/vms-ymea-ahy
Teza de doctorat și rezumatul tezei pot fi consultate la biblioteca Institutului de Științe ale Educației şi pe pagina web a ANACEC: http://www.cnaa.md/thesis/57507/
Rezumatul tezei
Conținutul de bază al tezei. Introducerea prezintă actualitatea și importanța temei abordate, încadrarea temei în preocupările internaţionale, naţionale, zonale, ale colectivului de cercetare, în context inter- și transdisciplinar, cu prezentarea rezultatelor cercetărilor anterioare referitoare la tema aleasă, problema de cercetare, scopul și obiectivele cercetării, ipoteza cercetării, sinteza metodologiei de cercetare și justificarea metodelor de cercetare alese, sumarul compartimentelor tezei. Capitolul 1. Repere teoretice în cercetarea succesului și reprezentării succesului social – este prezentat cadrul teoretic, conceptual științific și principalele contribuții teoretice la abordarea RS și factorilor succesului social. Capitolul prezintă noțiunea de succes și calitățile persoanei de succes, tangențele acesteia cu motivația și comportamentul uman, formele de manifestare și importanța. Se analizează tema succesului social și factorii psihosociali care îl determină, prin abordarea teoriilor motivaționale, în special cele legate de realizare, care oferă o explicație bine verificată a motivației pentru succes, a conceptului de LC, de IE, de credințe privind autoeficiența. Capitolul 2. Conținutul și factorii reprezentării sociale a succesului social în mediul studențesc din Republica Moldova: rezultatele cercetării experimental-constatative – este prezentat modelul de conceptualizare a variabilelor definitorii pentru conținutul RS a succesului social și a factorilor care o determină: motivația pentru succes; autoeficiența – în activitate și în RI; LC – intern sau extern; IE și componentele acesteia. Sunt descrise etapele cercetării experimentale și organizarea celei de constatare, urmărind scopul, obiectivele, metodele și instrumentele utilizate, prezentarea eșantionului, ipoteza de cercetare constatativă și prezumțiile care urmează a fi verificate pentru demonstrarea acesteia, este prezentată analiza rezultatelor. Astfel, tinerii din mediul studențesc tratează succesul prin prisma concursului de împrejurări favorabile, o bună parte din termenii asociativi cu statut ambiguu având un sens exogen dar indicând și la rolul personal în realizarea acestuia. Acest conținut al RS a succesului social atestă o orientare realistă și optimistă, legat de rezolvarea sarcinilor curente, de etapa de vârstă și activitățile-scopurile curente ale subiecților cercetării. O importanță deosebită are IE și toate componentele acesteia, care se asociază la motivația pentru succes prin corelații directe, cât și prin raporturi pozitive cu credințele privind autoeficiența în activitate și în RI. Motivația pentru succes social, credințele privind autoeficiența și două componente ale IE – competența emoțională și automotivarea – influențează conținutul RS a succesului social a tinerilor din mediul studențesc. Capitolul 3. Dezvoltarea motivației pentru succes social a tinerilor din mediul studențesc în cadrul programului psihosocial formativ include descrierea design-ului experimentului formativ, implicând modelele teoretice de referință, ipotezele, scopul și obiectivele, principiile, instrumentele și tehnicile utilizate, precum și rezultatele obținute în urma aplicării experimentale a acestuia. În cadrul experimentului de formare am decis asupra organizării unui program psihosocial de informare și dezvoltare care a fost întitulat Programul psihosocial de dezvoltare a motivației pentru succes social (PPS-DMSS). Eficiența programului este evaluată prin prezentarea și analiza rezultatelor test-retest și testare amânată (follow-up) la interval de șase luni, utilizându-se comparări statistice intragrupale și intergrupale cu grupul de control. Capitolul prezintă verificarea rezultatelor prin raportarea lor la cercetările asemănătoare din domeniu, urmate de concluziile generalizate.