Zece sfaturi pentru starea de bine a profesorilor, adresate administrației școlilor


Anca Tîrcă, specialist în educație, consideră că starea de bine a profesorilor este determinantă pentru starea de bine a elevilor și are, în acest sens, câteva sfaturi pentru directori, inspectori și responsabili de comisii metodice. Printre ele, crearea unei atmosfere bune în școală astfel încât profesorii ”să vină cu drag la muncă și să se simtă bine”, eliminarea poverii documentelor inutile, renunțarea la comportamente autocratice față de profesori și amenajarea cancelariei ca loc de ”încărcare a bateriilor”.

Anca Tîrcă scrie pe blogul personal că, în ultimii ani, sunt tot mai multe studii care arată că starea de bine a profesorilor influențează succesul unei școli și performanța elevilor.

Există numeroase analize care evidențiază  faptul că peste tot în lume profesorii sunt supraîncărcați și suprasolicitați la locul de muncă și că tot mai frecvent în rândul acestei categorii profesionale se manifestă fenomenul de epuizare/ „burn out”. Aud mulți profesori cu care interacționez că se plâng fie de atmosfera din școală și de relațiile cu directorul, fie de numărul mare de documente și „hârtii” pe care trebuie să le completeze, fie de nenumăratele activități la care sunt obligați să participe, în afara orelor de curs.

În acest context, mă gândesc că ar trebui să reflectăm serios la aceste probleme și să începem să facem pași în a asigura, pe cât se poate, starea de bine a profesorilor, astfel încât aceștia, la rândul lor, să se poată ocupa de starea de bine a elevilor lor”, scrie specialistul în educație.

În acest sens, Anca Tîrcă a întocmit o listă cu zece sfaturi pentru directori, inspectori, responsabili de comisii metodice etc:

”Nu-i ”fugăriți” pe profesori, ci, mai degrabă, încercați să fiți atenți la timpul lor, de exemplu, planificând și organizând întâlniri de lucru și evenimente extraclasă puține și eficace pentru participanți și renunțând la tot ce înseamnă activități de tipul ”formă fără fond”.

Creați o atmosferă bună în școală, astfel încât profesorii să vină cu drag la muncă și să se simtă bine.

Eliminați povara documentelor inutile pe care profesorii trebuie să le completeze și creați mecanisme la nivelul școlii prin care colectarea de date să se facă cu ușurință, de exemplu, electronic.

Renunțați la comportamente autocratice față de profesori, nu impuneți sarcini, ci consultați-vă cu colegii când planificați și organizați o activitate.

Realizați o buna repartizare a responsabilităților la nivelul organizației, prin valorizarea competențelor și potențialului fiecărui membru al personalului.

Evaluați în mod regulat activitatea desfășurată de fiecare angajat și nu uitați să dați mereu și feedback pozitiv.

Lăudați realizările profesorilor și celebrați  împreună cu ei succesul echipei.

Amenajați cancelaria ca loc de „încărcare a bateriilor”, unde profesorii pot să se și relaxeze, să bea o cafea etc.

Nu încurajați bârfa și discuțiile neprincipiale.

Niciodată, nici măcar atunci când greșesc, nu-i umiliți pe colegi cu observații dure, țipete și jigniri.”

Sursa: http://sparknews.ro


One Reply to “Zece sfaturi pentru starea de bine a profesorilor, adresate administrației școlilor”

  1. Sfaturi foarte utile pentru administratia instifutiilor. As propune un modul sau cursuri specializate cu privire la starea de bine a cadrelor didactice organizate pentru administratia institutiei.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *