Angajații din sistemul de învățământ din capitală vor putea sta de luni, 16 martie, acasă


Urmare a dialogului constructiv dintre sindicate și autorități la nivelul Municipiului Chișinău, au fost luate decizii care să protejeze mai bine angajații din domeniul educației.

În urma negocierilor purtate între CM Chișinău al FSEȘ (dna Margareta Sârbu) și DGETS, dna Angela Cutasevici, de mâine, 16 martie, s-a convenit ca lucrătorii din învățământ din municipiu să poată exercita atribuțiile de serviciu de la domiciliu. E pentru siguranța lor și a copiilor.

Rugăm managerii instituțiilor să gestioneze situația, să monitorizeze de la distanță activitatea cadrelor, iar cadrele să monitorizeze activitățile copiilor și elevilor. Rugăm cadrele didactice să demonstreze înțelegere în raport cu elevii și părinții, de noi toți depinde cum vor evolua lucrurile.

Reiterăm principalele poziții la care s-a stabilit deja un consens:
1. S-a întrerupt activitatea didactică pentru copii, nu și activitatea de program a angajaților;
2. Salariul se va păstra pe durata întreruperii activității didactice cu condiția că materia de studii va fi recuperată ulterior.
3. Condițiile de remunerare pentru lucrătorii din instituțiile preșcolare sunt identice cu cele din școli.
4. Administrația tuturor tipurilor de instituții, inclusiv cele private, stabilește condiții pentru regimul de muncă/activitate, reieșind din situația din fiecare instituție.
5. Pe perioada suspendării activității, personalul se conformează programului de muncă anunțat de administrație, inclusiv prezența la locul de muncă, dacă aceasta i se va cere.
6. Majoritatea absolută a angajaților consideră că trebuie admis/acceptat ca atribuțiile de serviciu să fie exercitate preponderent la domiciliu, pentru a nu expune riscului cadrele didactice. În municipuiul Chișinău, raioanele Briceni, Soroca, Anenii Noi, Șoldănești și altele anume așa se procedează
7. Angajații care au nevoie în perioada suspendării de concedii pentru îngrijirea copiilor minori, sau pentru alte motive, se pot adresa oficial către angajator cu cereri scrise, angajatorul având obligația rezonabilă să le accepte;
8. Nu se admit decizii de trimitere forțată a angajaților în concedii sau alte acțiuni care contravin legislației muncii (aici liderii sindicali trebuie să monitorizeze situația pentru a nu admite abuzuri);

Suntem în așteptarea unor noi precizări/interpretări din partea Ministerului Finanțelor, Ministerului Educației, Culturii și Cercetării și/sau, eventual, din partea organelor locale de specialitate, care să puncteze/explice toate problemele ce apar pe parcurs și care să faciliteze luarea deciziilor de către conducătorii instituțiilor educaționale.

Până în prezent, am primit un șir de răspunsuri la multiple întrebări și neclarități, cu excepția problemelor ce țin de modalitatea de recuperare a materiei de studii în școli și remunerarea muncii pentru recuperări. Sunt tratate în mod diferit și adesea abuziv relațiile de muncă dintre APL (primării) și colectivele de pedagogi din instituțiile de educație timpurie (grădinițe). Suntem în dialog deschis cu toate autoritățile de nivel central și local pentru a evita situații de abuz și încălcare a drepturilor membrilor noștri de sindicat.

Ne aflăm în proces de selectare a propunerilor pentru elaborarea unor precizări suplimentare de implementare a Ordinului nr. 292 din 10.03.2020 ”Cu privire la suspendarea procesului educațional în instituțiile de învățământ” parvenite din partea membrilor de sindicat și ale organelor sindicale, inclusiv:
– elaborarea modalității de recuperare a orelor de studiu (timpului de muncă) luând în considerație unele oportunități posibile:
• anularea vacanței de Paști pentru elevi;
• prelungirea anului de studii;
• recuperarea orelor de studiu (timpului de muncă) conform unui orar (grafic) suplimentar, elaborat de către conducătorul instituției coordonat cu fiecare angajat, cu achitarea lor în condițiile H.G. nr. 1231/2019 (Anexa nr. 4, Plata cu ora);
• activitatea educațională în ziua de sâmbătă poate fi stabilită ținând cont de acordul angajatului în condițiile art. 104, 157 ale Codului muncii al R.M. (Munca suplimentară).

Aceste (și alte) propuneri vor fi discutate în cadrul ședinței Comisiei pentru consultări și negocieri colective (nivel de ramură), convocarea căreia se preconizează pentru data de 20 martie curent.

Pentru a fi informați despre deciziile autorităților și pentru a monitoriza eficient situația, urmăriți paginile oficiale și de socializare a MSMPS, MECC, FSEȘ, CMC al FSEȘ, Primăriei mun.Chișinău, DGETS/ autorităților administrației publice locale și a sindicatelor din teritorii.

Aveți grijă de sănătatea Dumneavoastră!

Sursa: Federaţia Sindicală a Educaţiei şi Ştiinţei


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *